Täby Jarlabanke

Grundades fredag 23 mars 2001
Klubb 55155 - Distrikt 2350 - Charternummer

Täby Jarlabanke Rotaryklubbs historia i korthet

Allt började på senhösten 2000. I Täby fanns två välskötta lunchklubbar med den enda utmaningen att flera av medlemmarna arbetade på andra platser än Täby, resorna till och från luncherna blev långa. I december träffades att antal intresserade personer under Tommy Perssons ”ledning” och beslutade att starta en ”frukostklubb” i Täby.

Det första formella möte med 16 deltagare hölls den 10 januari 2001, då man antog namn och de första stadgarna. Under den våren arbetades det hårt och den 23 mars erhöll klubben, nu med 45 medlemmar, sitt Charterbrev från Rotary International. Det firades med en hejdundrande fest, den första av många flera genom åren.

Klubbens viktigaste profil kom sedan att bli att vi är en frukostklubb. Mötesprogrammen har varierat över tiden, med många spännande och högaktuella föredrag, ofta med olika teman årstidsvis och har, enligt vittnesuppgifter, alltid hållit en hög standard. Inte minst uppskattade har medlemmarnas egna bidrag ofta varit. Genom åren har klubbens profil gått från att fokusera på insamlingar till att vara mer av ett yrkesnätverk.  Nu senast har vi startat en grupp för utbyte av erfarenheter och för att ge varandra råd i frågor och situationer i våra olika jobb.

Vår ambitionsnivå att göra insatser både här hemma och internationellt har varit grunden för många projekt. Redan under de första åren deltog klubben i olika integrationsprogram i kommunen och arbetade på olika sätt mot droger. Vi köpte in och delade ut drogsnurran i skolorna och våra medlemmar gjord nattvandringar i Täby.  Internationellt stöttade vi bl a ett studentutbytesprogram och samarbetade med Rotary i Ryssland. Klubben kunde i juni 2004 överlämna en minibuss till ett barnhem i Tver. Samma år kunde Täbyklubbarna finansiera en svensk läkare till Afrika under Rotarys program ”Läkarbanken”. 2008 gick vi som första klubb i Sverige med i det sk RAM-projektet (Rotarians Against Malaria) för att distribuera ”malariatält” i utsatta områden i Asien. Flera medlemmar har gjort, och gör, fantastiska insatser för att hjälpa flyktingar, som anlänt till Sverige de senaste åren, att assimileras här i landet och i Täby.

2008 startade vi ett samarbete med Åva gymnasium i Täby, där medlemmar i klubben agerade som rådgivare till de elever som gjorde sina gymnasiearbeten i sista klassen. Idag har samarbetet vuxit till att omfatta både gymnasiearbeten och UF-företag, ett tjugotal medlemmar gör insatser varje år.

2012 kom samarbetet med stiftelsen ”Make a kid smile” igång på allvar och vi kunde skänka våra första bidrag. Tio flickor i Nepal fick då sin skolgång säkrad. Flera gånger har medlemmar i klubben rest ut till Nepal för att följa upp projektet.

Flera av de här projekten fortsätter att leva, några nya har tillkommit, några har avslutats. Det finns alltid medlemmar med härliga idéer som driver oss framåt!

”Grisen” förtjänar en egen rad. Varje gång någon av oss vill fira något (eller kanske gottgöra en ”synd”), står vår spargris Grisen där och tar emot en slant. Många tusenlappar har den vägen bidragit till mycket gott!

Täby Park Hotell kom i många år att bli vår samlingsplats. Under åren åt vi frukost på olika ställen i huset, men med sammankomsterna oftast högst upp. Här huserade vi till november 2015 då hotellet förvandlades till flyktingboende. Det nya hemmet blev Näsby Slott i Näsbypark som medlemmarna snabbt tog till sitt hjärta. På hösten 2017 behövde man renovera Slottet och vi flyttade till restaurang Triften på Stockholmsvägen. Från och med hösten 2021 fram till våren 2023 har vi varit på Restaurang Triften på Enebybergs Gård, där Stina serverat frukostar i hemtrevliga lokaler. Sedan 29 mars är vi tillbaka i Täby och träffas på Scandic som har ett fördelaktigt läge med goda kommunikationsmöjligheter till och från stan. Detta ger oss ökade möjligheter till fler medlemmar. Sedan sommaren 2009 brukar alla tre Täbyklubbar träffas till gemensamma sommarluncher på Restaurang Pont.
(Täby i januari 2018)

Aktiva medlemmar 43