"Vår" Skola i Nepal

onsdag 30 maj 2018

CE Kanne

Rose-Marie Lundblad Krantz och Richard Du Rietz som berättade om sitt besök med 5 andra rotarianer i Nepal för att bl a följa upp det skolprojekt för flickor som vår klubb finansierar där.

Rose-Marie gav först en spännande bild av Nepalupplevelsen som sådan med infrastrukturprojekt i form av en huvudväg till Indien som ständigt lider av infarkt. Alternativt kunde man färdas i urholkade timmerstockar! Väl framme i nationalparken Christman som förvaltas gemensamt av Nepal och Indien kunde man imponeras av de många djuren som Lars Jarder förevigade med sin kamera.
Det var fråga om Noshörningar, krokodiler, hägrar, termiter och elefantridning. Det senare hade en negativ mersmak.
I Kathmandu hade man sedan fått lära sig hur likbränning av döda anförvanter går till i ett land som inte begraver sina döda.  Staden bar fortfarande många tecken på jorbävningen 2015. Ett antal skolbesök gjordes också, bl a på PGM English School till vilken Sharen J hade med sig gåvor.

Richard DuRietz inledde med att notera att den bild av många gatubarn han upplevde 2009 förändrats mycket. Nu har de nästan försvunnit i gatubilden, och de flesta barn går i skola, privat eller public och det är främst den senare satsningen som haft effekt. Man verkar numera vara stolta över att ha barn som går i skola. Vår skola Acme Academy High School är en privat skola och hade klarat jordbävningen ganska bra. Logga in för att läsa mer samt ta del av presentationen...