Sjöräddningssällskapet och dess arbete

onsdag 21 augusti 2019

Rut

Sjöräddningssällskapet bildades 1907 och är en helt ideell organisation, vars verksamhet finansieras helt via medlemsavgifter, sponsorer och gåvor. Ingen ersättning fås av staten eller av landstingen, trots att det frekvent händer att man utför uppdrag, som egentligen tillhör landstingens uppgifter. Anders mamma och mormor var med att starta ”Livbojen Danderyd”, vars uppgift var och är att samla in pengar till Sjöräddningen. Omsättningen är ca 200 M kr per år. Medlemsavgiften är 800 kr per år och familj. Ledningscentralen finns i Göteborg – ”Sjö- och flygräddningscentralen” , varifrån alla insatser samordnas.  Totalt har Sjöräddningssällskapet 5 räddningshelikoptrar och 230 båtar på 73 stationer runt om i landet. År 2018 utfördes 10 235 olika uppdrag. Logga in för att läsa mer...