NEPAL SKOLPROJEKTET

tisdag 26 april 2016

Richard Du Rietz

Nepal är ett av världens fattigaste länder och mellan åren 2010 och 2018 samarbetade vi i Täby Jarlabanke Rotaryklubb med stiftelsen ”Make a Kid Smile” i syfte att ge fler barn i Nepal möjlighet att gå i skola, barn som annars inte skulle få den möjligheten. Vi fokuserade på flickor eftersom de till så stor del inte fått gå i skola utan i stället fick hjälpa till hemma eller arbeta. Med de pengar vi samlade in medverkade vi till att upp till 15 flickor per år fick gå i skolan.

Insamlingen för raserade skolor efter jordbävningen i Nepal 2015

Jordbävningen i det fattiga Nepal år 2015 drabbade många barn, som i andra stora katastrofer. För dessa barn och deras anhöriga har skolorna en nyckelroll. Därför såg vi det som viktigt att medverka till att raserade skolor reparerades.

Vi i Rotaryklubben beslutade därför att utöka Nepal skolprojektet till att även innefatta hjälp med återuppbyggnaden av de skolor vi sedan tidigare stödde. Det var ACME skolan i Kathmandu och skolor i bergsbyarna Thame och Namche Bazaar.